Sociala Medier

Det finns i princip inga anledningar för företagare att inte arbeta med minst ett socialt media. I dagens internetvärld har företagare en otrolig möjlighet att kommunicera direkt med internetanvändare, oavsett om besökaren finns i sociala medier eller inte, tack vare sökmotorer såsom Google, Safari, Bing m.fl. Sociala medier innebär omedelbar kommunikation i kanaler såsom Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, blogg, Snapchat, Twitter, m.fl. Med rätt kunskap kan man använda styrkorna i sociala medier för företagare på olika sätt, exempelvis för att stärka ett varumärke, en produkt eller sina tjänster.

“Sociala Medier - Där dina framtida kunder finns 24 timmar om dygnet. Har du råd att inte vara där?”

Instagram

Sedan 2012 är Facebookfamiljen ägare till Instagram, det öppnade dörrarna till att ytterligare förenkla bilddelningen då möjligheten att med endast ett knapptryck dela information och bilder på de båda medierna samtidigt! Enkelt va?

För att uppnå maximal potential på Instagram behöver man både “gilla” och “dela” andras bilder. En bra tumregel är att dela och gilla sådant som är närliggande din egna bransch och/eller dina kunder och samarbetspartners bilder. Tänk på att de bilder du förmedlar på Instagram gärna får vara kreativa och de ska samtidigt “sticka ut” i mängden inom ramen för din verksamhet!

Hashtagen (#) är otroligt viktig på Instagram, hashtagen används även i flera andra sociala medier såsom Twitter. Vi rekommenderar att företag arbetar aktivt och smart med hashtags eftersom företagen har möjligheten att nå sin exakta målgrupp och deras intressen.

Visste du att engagemanget på Instagram är 58% högre än på Facebook?

Kontakta oss så berättar vi mer.

YouTube

“Broadcast Yourself” eller “Marknadsför dig själv” är YouTubes slogan. Deras slogan är väl passande när man lärt sig förstå vilka muskler man kan bygga via en youtubekanal och det på riktigt kort tid. Video rankas många gånger högre på sökmotorerna än vanlig text (content) när man använder sig av korrekta taggar, beskrivningar, varumärken, tjänster mm.

När en video är skapad öppnar det möjligheter att även korsmarknadsföra videon i övriga marknadsföringskanaler som exempelvis företagets hemsida, Facebook, Instagram, bloggar, forum, nyhetsbrev och i era mailsignaturer.

Kände du till att 82% av internetanvändarna använder YouTube?

Kontakta oss så berättar vi mer.

LinkedIn

Marknadsföring på LinkedIn är ett effektivt sätt att skapa starka varumärken, locka till sig nya samarbetspartner och kunder genom att sprida nyheter, intressant innehåll om företaget och/eller branschen.

Eftersom LinkedIn är ett av de mest respekterade affärsnätverk så skiljer dem sig från andra sociala medier. Det är betydligt enklare att visa sina styrkor på LinkedIn genom att visa upp företagets vision och mission, utmärkelser, event och välgörenhetsorganisationer som företaget stödjer.

Som ett extra plus har företagen sina anställda som ambassadörer på LinkedIn och det är inte omöjligt att en av dina bästa rekryteringar kommer att komma just därifrån!

Kontakta oss så berättar vi mer.

Snapchat

Snapchat är LinkedIns raka motsats. Här visas den nakna sanningen vilket innebär att man visar upp företaget bakom kulisserna, det intima, personliga och materialet bör vara exklusivt för snapchatföljarna.

Eftersom bilder och videos bara kan visas en gång och i max 10 sekunder så kan man också bortse allt kvalitetstänk, det är ingen som hinner fokusera på detaljer. För att uppnå maximal effekt bör man skapa LiveStorys varje dag då inläggen bara är synliga för besökaren under 24 timmar! Det är inte lika enkelt att nå spridning via Snapchat då dina följare måste veta vad företaget heter eller ha tillgång till er snapchatkod.

Det är med andra ord ytterst viktigt att sprida sin medverkan på snapchat i sina andra marknadskanaler såsom hemsida, Facebook, Instagram m.fl.

Kontakta oss så berättar vi mer.